Trädgården

onsdag 16 december 2009

SNÖ

Julstämningen är ordnad.
På alla fronter.
Kyla, snö och julmusik.
Lucia innebär för oss släktkalas,
eftersom min älskade son Sebastian fyller år denna dag.
I år slog vi på stort och såg till att hela huset var julpyntat
och granen fick komma in riktigt tidigt.
Annars brukar den inte göra entre förrän dagen före jul.


Ute föll snön och Morgan hade tänt alla lyktor som fanns att uppbringa.
Marschaller, oljelampor, lyktor med värmeljus i
och vid nerfarten till gården hade han tänt
stora vedkubbar som brann på var sida om vägen.
Mycket effektfullt.
Eftersom jag inte får någon ordning på hur jag skall
ställa in kameran för att fånga denna underbara stämning,
får en skimrande gran duga...

I matsalen stod bordet dukat för fest.
Det blev fisksoppa med curry, hembakade baguetter och vitt vin.
Dessert brukar vi hoppa över,
istället blir det att röra på kroppen.
Alla bjöds ut i kylan och fick sig en titt i butiken.
Sedan blev det kaffe, saffransbullar & en stabbig mjuk pepparkaka
med lingongrädde till.

Dagen till ära fick Sebastian ett uppdrag.
Han skall vara jultomte åt en av grannarnas barnbarn.
Tomtedräkten är utprovad och allt är klart för årets roll.

"Skriv det i ditt hjärta,
att varje dag är årets bästa dag."
(Ralph Waldo Emerson 1803-1882)

Ha det underbart
Ulrika




3 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    vad härligt att du hittat till mig....då hittade jag ju dig tebax.
    Tänk vad spännande det låter mned en egen trädgårdsbutik...och så känner du min namne, goa Lotta på Avelsås, som jag stötte på av en händelse, när jag besökte 365 bilder.....hur många som helst...och för att bara testa vad det var som menades med 365 bilder gick jag på dom som hade samma namn som jag. På så vis kom Lotta in i mitt liv.
    Låter som om ni båda när liknande drömmar. Bor ni kanske nära varandra också? En av mina tankar är försöka hitta till Avelsås någon gång under varmare dagar!
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. hej hej i juletid och stök! SÅ mysigt ni har det och lyckans dig som har en egen tomte! jag får försöka leja in någon om inte den riktige tomten hinner hit i år:)
    Soppa, baguette och vitt vin, det låter inte fy skam det!!! SKall verkligen försöka kika upp till dig innan söndag.
    Kram L

    SvaraRadera
  3. Kikar inom och önskar dig en fin dag..Kram Susanne

    SvaraRadera