Trädgården

onsdag 3 mars 2010

Ordningen är återställd!

Den vintriga ordningen är återställd!
Snön som töade bort en aning under helgens regnande
är nu tillbaka på ungefär samma nivå som tidigare.
Kylan likaså -
här är runt -10 grader
och
SOLSKEN!!!!
Kan inte hjälpa det
men jag TYCKER OM vintern.
Speciellt när solen skiner och kylan biter i kinderna.
Men visst är det skönt,
det erkänner jag oxå,
att solens strålar värmer och får snön att sakta smälta
och droppa trevligt från taken.


I mina fröboxar
har det äntligen börjat hända saker!
Chilifröerna, som jag letat efter med lupp
sedan jag satte dem, har nu äntligen börjat titta upp!!!!
Förhoppningsvis skall det bli
Paloma (capsicum annum),
Hot Orange (Capsicum baccatum)
och
Aji Amarillo (Capsicum baccatum)
Dessutom håller jag ett noga öga
på min chiliplanta som jag övervintrat från förra året;
Mini Bonnet
Snart dags att beskära,
och jag tänkte ge mig på konststycket att försöka
göra nya sticklingar av den.
Går det, så går det,
går det inte, så vet jag ju det sedan.
Blir det alldeles för många plantor,
så är får överskottet bli till försäljning i butiken.


Ute i senvintersolen
går våra tackor o vaggar,
och vi väntar med spänning på årets lammning.
Snart är det dags!
Om det blir som vi tänkt,
så kommer de första lammen runt den 23 mars.
Troligtvis hinner inte snön smälta till dess,
men det har inte hindrat våra tackor från att lamma ute.
När tackorna lammat,
plockar vi varsamt in tacka o lammungar i stallet.
Där får dem en egen liten box där dem får bo
några dagar tillsammans.
Lammen blir pigga o glada
o lär sig vem som är mamma.
Och sedan ut i naturen igen.
Till deras naturliga förutsättningar.

Ha en underbar dag
o hoppas även ni har solsken och glädje av dagen.

Ulrika



5 kommentarer:

  1. Gillar också snö...fast det behöver inte komma ner något mer:) Den kan gott ligga kvar ett tag nu!Ska också börja så nu när jag kommit hem.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Har bytt namn från "smurf-Lotta" till LenaEva om du undrar=)

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att det gick tillbaka till ordningen igen. :) Håll ut! Snart är våren här på riktigt.
    Jag kan inte smälta det där du skrev om att man skulle börja beskriva trädgården som mer manligt! När det för en gångs skull är positiva saker som man förknippar med kvinnlighet... Jag har inte tänkt på en trädgård som något feminint men visst bor här många vackra damer - framför allt i rosrabatterna. Hoppas det får fortsätta vara så.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  4. Härliga vinterbilder, jag gillar särskilt den på fåren som går ute i snön, så härligt det ser ut!
    Angående gången hemma hos oss så är det skottat för hand av min M, han är superpedant med just snöskottning, raka kanter och fin vall, gången är lite smal för att dra in med traktor på och slunga har vi ingen.
    Tack för igår och det är alltid kul att ses! roligt att utbyta erfarenhet och tankar.
    Sköt om dig i vinterkylan (-22 idag, brr)
    kram

    SvaraRadera
  5. Kikar in en snabbis. Kramizzz!

    SvaraRadera