Trädgården

tisdag 24 augusti 2010

Medan regnet härjar på utsidan...

Utanför mitt fönster
vräker regnet ner.
Det slår mot rutorna
och känslan av höst
smyger omkring i varje
vrå av huset.
Mysigt...

I växthuset
blandas glädje med sorg.
Chiliplantorna
liksom gurkan (Melen)
hör till glädjeämnena.
Mängder med frukter att skörda.
Urgoda gurkor!!!
Men...
tomatplantorna är mitt sorgebarn.


Även i år
har bladmögeln från potatisen
tagit sig in bland tomaterna
och resultatet är ödesdigert.
Har fått slänga mängder med tomater
som fått brunröta.
Liksom nästan all blast har fått klippas bort.
Den enda tomatplanta som
faktiskt bär bra med frukt
och som vi skördar av kontinuerligt
är min "pastatomat".
Vet inte vad den heter, men den är fantastiskt god.


I trädgården
prunkar det för fullt.
Sensommarens blomsterprakt
är underbart ljuvlig.
Mest av allt är jag nog
lyckligast för att mina
frösådda stockrosor blommar i år.
Är det något som är romantiskt
så är det just stockrosor.
Inhandlade även en dubbel
och en svart stockros, som jag
ser fram emot att få se blomma under nästa sommar.



En härlig tid
är snart förbi,
men än finns prakt att njuta av.
Går mest o luktar i min trädgård
så här års.
Dofter av kaprifol...

KRAM
Ulrika




5 kommentarer:

  1. Så trist med förödande angrepp på tomaterna! Vi har hållit stenkoll på våra i år, minsta tendens till mögel eller röta har vi knipsat bort och slängt i sopsäcken. Dessutom var jag noga med att förebygga med åkerfräkenavkok innan jag satte ut plantorna och en dusch blev det efter ungefär en månad också. Skörden är över förväntan och vi har fullt sjå att ta vara på allt. Minns inte riktigt var i Sverige du finns men om det är nära Stockholm får du gärna komma och hämta både tomater och squash som vi drunknar i...

    SvaraRadera
  2. En härlig tid är snart förbi, men runt hörnet väntar nästa härliga tid! Så ni ska vara med på flera höstmarknader - så himla skoj! Jag lägger till dem hos mig!!!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Är det temynta? Den ville sig inte här...Ja hösten är här bara att acceptera...
    Orden på min blogg är inlindade så att en viss person ska förstå..Men jag kan inte berätta vad som hänt ..Men det tär..Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. vad tråkigt att tomaterna tagit stryk i år. vi har tänkt bygga ett växthus i vårt gamla potatisland, men nu blir jag nästan rädd när du säger att bladmögeln från potatisen smittat av sig på tomatplantorna...
    här kollade jag att de få äppel vi har på vårt äppelträd lider av någon sorts ohyra i år. det är så himla trist att man inte får ha sina grödor i fred. sniglarna brukar hugga in på våra zucchinin och rödbetor, så jag får se till att skörda dessa i tid i år.
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag kan trösta dig med att mina tomater blev inte heller så bra iår.
    Kul med marknaden och att det blev uppskattat.
    Oj vad mycket jag har missat hos di.
    Hinner liksom inte blogg så mycket som jag vill
    Annika

    SvaraRadera