Trädgården

tisdag 12 januari 2010

Förtrollande

I morse när jag gick ut o kissade valpen
fångade mitt öga något märkligt
På baksidan av huset,
hade ett hungrigt rådjur hittat fågelbordets fröjder.
Försiktigt smög jag mig fram och plåtade
hungerns kamp mot rädslan.
Det är inte så lätt att vara skogsdjur nu
skaren är vass o snön djup.

En alldeles underbar lördag
på vandring i snön.
Jag vet att det blir mycket snöbilder just nu...
men jag är förälskad
Denna vintern är förtrollande
och jag njuter varje sekund.
Inte vill jag att det skall börja töa.
Nej, kylan o snön får gärna ligga till fram i mars!


Solen sken i den 15-gradiga kylan
men vi var påpälsade och njöt
fullkomligt av den vackra vinterdagen.


Även hundarna som sprang med oss njöt.
Många spår att nosa på...
men framförallt att få komma ut o springa i snön!

Mina fingrar fryser till is,
mina tår tappar känseln
men jag älskar ändå vintern
när den som i år är full av snö o kyla.
Även om jag får pulsa i djup snö
även om det är alldeles för kallt för att rida
och även om jag dagen i ända får elda inomhus...
...så älskar jag vintern.



2 kommentarer:

  1. Så vackra dom är..Vi hade tre häromdagen på åkern som stod och rafsade i snön..Jag rensade mitt skåp allt min sambo sa att dom åt..Så gick han ut och la maten till dom..visserligen försvann dom när han kom,,men jag hoppas så att dom kom tillbaka och åt lite mat..Kram S

    SvaraRadera
  2. Hade oxå ett rådjur, som försökte fånga lite mat med sin långa tunga på fågelbordet, han fick verkligen sträcka på halsen för att nå upp....
    Visst är det underbart vckert ute i vår natur nu

    SvaraRadera