Trädgården

torsdag 25 februari 2010

Pelargonlängtan och snöfrossa

Just som snön återigen
fullkomligt vräker ner utanför mitt fönster,
med en oerhörd hastighet,
och lägger sig ovanpå
det redan enmeter tjocka snölager,
som nu kapslar in hela min värld;
känner jag bara glädje!
Jag älskar faktiskt snön
Ibland tror jag att jag är ensam om det!
Överallt hör jag hur det klagas;
att det får räcka nu.
Men denna vinter har varit den mest underbara på flera år.
Jag vill ha varje vinter så här!!!!!

Då blir vetskapen om att
stunden vid äppleträdets blom
snart är här,
och det är
en lyrisk och angenäm tanke.

Bilderna i detta inlägg är tyvärr inte tagna av mig -
jag har hittat dem på nätet för länge sedan.
Vet därför inte vem som är upphovsman,
men jag hoppas att det är ok att använda mig av dem.
Jag tillskriver ju inte mig själv äran av att ha tagit dem.

Någonstans under det tjocka snötäcket
vilar min Alchemyst.
Tittar man extra noga där pergolan står,
sticker rosens grenar upp
- en del med brungröna blad kvar.

Även min New Dawn vilar där
i det tysta vita.
Det är en skön tanke att veta
att kyla och frost i år inte skadat henne.
Snarare har vintern skyddat henne från onda krafter.
Möjligtvis kanske hon och hennes väninnor har haft sällskap
av sorkar och möss som ilat omkring i skydd av snön.



Och pelargonerna!
Dessa underbara primadonnor
som nu sakta men säkert börjar återhämta sig
efter min osnälla behandling över vintern.
Det spirar och växer
i mitt pelargonrum...
Snart skall jag beskära och plantera om
- och då blir det ännu fler sticklingar.
I år är planen att kunna sätta pelargoner
i alla lådorna runt hela huset.
För jag älskar just PELARGONER.

Ha det underbart där ute...
(-2 grader kallt och ett ymnigt snöfall
- min lycka är stor!)




3 kommentarer:

  1. JAAAAA, nån mer som gillar snön=)
    Visst ställer den till problem men vi har ju VINTER!!!=)
    o dagarna är ju längre och om solen är framme så töar den, d¨droppar det sådär härligt! Våren Kommer, och i år blir det den härligaste någonsin tror jag!!!=)

    SvaraRadera
  2. Oh, så skönt att man inte är ensam om denna vinterförälskelse:-) Jag tror aldrig jag njutit av väder som jag gjort den senaste vintern. Äntligen har jag fattat att jag måste ha mer vinter istf sommarsemestrar:-))
    H.

    SvaraRadera
  3. Härligt att titta på alla dessa fina växter. nu speciellt när snön ligger kvar.

    SvaraRadera