Trädgården

måndag 19 april 2010

BESKÄRNING?

Som ett jättelikt träd
med grenar som grenar ut sig
och ytterligare längst ut
låter små svajiga kvistar svaja i vårvinden,
så kan koncentrationen på måleriet beskrivas -
mitt måleri!

Här sitter jag
fri från påverkan,
fri från krav och fri att skapa utan störningsmoment.
Men hur går det...?
Det blåser o viner i grenarna.
Det knakar vid roten -
För mycket störningsmoment yr omkring
och stör kreativiteten.
Krav och tvivel
blandas i vårluftens alla intryck,
Kanske vore det bättre att släppa taget,
ägna kraften åt annat...
Skaparkramp!

Men trädet är mäktigt,
och snart vinner våren och solen
över skaparkrampen...
Knoppar växer, spricker och slår ut!
Grönskan och livskraften
är tillbaka - på nytt.
Men jag tror att en liten
beskärning vore på sin plats!
En vårbeskärning
som rensar bort och ger ny skaparkraft

KRAM
Ulrika


4 kommentarer:

  1. Livets gång, alltid det naturliga valet:-)

    Härliga bilder du har tagit!!

    SvaraRadera
  2. Tusen tusen tack för dina fina och värmande ord hos mig..tar till mig och ska försöka..massa kramar från mig Susanne

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar hos mig. Visst har våren kommit längre här än i Sverige. Men när jag läser dem svenska trädgårdsbloggen kommer jag ihåg hur det är med våren i Sverige.Plötslig är ha det bra.den där och det går med en himla fart. Spännande.

    SvaraRadera
  4. Åhhh har skrivarkrampen tagit dig i sitt grepp?
    Ja, ibland anfaller den lite lömskt sådär och man är bara inte alls beredd. Men, det bästa brukar vara att bara släppa taget totalt (och det är ju en utmaning i sig *ler*)
    Men, du ska se att det lossnar snart. Tänk blommor, tänkt svag bris som leker med det mäktiga trädets grenar och liksom kittlar bort allvaret.

    Beträffande halsbandet så skrev du att jag fick lov att använda mig av min konstnärliga frihet och skapa det jag tyckte passade. Nu undrar jag om den konstnärliga friheten sträcker sig vidare ut än till ett halsband???? Du förstår att det kommer inte riktigt någon bild eller känsla på något halsband för det känns inte riktigt som du på något vis. Men, däremot har jag fått en känsla av något som jag vill göra i stället och som återkommer till mig i tanken. Priset kommer att ligga på 179:- plus frakt. Kännds det ok för dig? Vill du ha ett halsband ändå så säger du bara ifrån. Då fortsätter jag med designtänket ett tag till!
    Sköt om dig nu!
    Kram Mia

    SvaraRadera