Trädgården

lördag 24 april 2010

Underbar tur på fjället...

Plötsligt
sprack solen fram ur snöandet.
Och den efterlängtade turen på kalfjället
blev äntligen av.
Ryggsäcken packades med kaffe o smörgås.
Och längdåkningsskidor hyrdes.


Under hela vår tur på kalfjället,
mötte vi inte en enda själ;
förutom den personal
som hade hand om våffelstugan
som var vår första rastplats.

Vår färd fortsatte genom ospårad terräng,
mot nästa delmål.
Då kom SNÖN och BLÅSTEN.


Vi kröp in i ett vindskydd
satt där o njöt av varm dryck o smörgås,
allt medan snön yrde o vinden ven utanför.
Sikten var ca 10 m.
Men ovädret varade inte speciellt länge.
Strax tittade solen fram igen,
och vår färd fortsatte med den sista etappen
över kalfjällets magnefika vidder.



Under hemfärden
från fjällen, då fika o bensträckning krävdes,
landade vi på denna vackra plats -
Vismansdalen, och Barbrohöjden.
En gammal gravplats från stenåldern,
med ett läketräd.
På informationsbladet stod det att man drog folk o fä
genom hålet i trädet, när de var sjuka,
med tron att trädet skulle bota.
Fascinerande!


Nu beboddes hålet av en myriad av MYROR!
Det kanske var helande myror,
vem vet...

KRAM
Ulrika








3 kommentarer:

  1. Vilken härlig tur ni fick er på skidorna. Första bilden är helt otroligt kraftfull! Nu förstår jag att du kommit hem med full-laddade batterier.
    Såg precis ditt mail nu och jag blev så glad........ Nu kommer jag att sväva runt här denna lördag. Tack för att du förgyllde min dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Först vill jag tacka för dina ord och den vänskap du ger till mig idag..Tusen tack,,så skönt att veta att det finns fina människor..
    Snö vet jag inte om jag längtar efter direkt men trädet ser väldigt lockande ut man skulle önska att det funka...Kramar i mängder Susanne

    SvaraRadera
  3. Tänk så avlångt vår land är! Helt underbart att man kan åka skidor hos er! Det ser ut som en dröm att åka iväg på långtur med matsäck - även om det blir snöstorm rätt vad det är. Sådana vinterdagar får vi inte uppleva här nere.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera