Trädgården

måndag 11 oktober 2010

Skördetid

Brittsommar!
Några underbara dagar med
nästan märklig sommarvärme
smyger omkring här hos oss.
Luften är plötsligt full av myggor
och andra flugfän som njuter av denna sena värme.
Men värmen är lurig...
...kylan om nätterna,
frosten och hösten som obevekligen tar över
griper allt hårdare tag om växtligheten.

Men det sköna vädret
har åtminstone gjort att jag kommit vidare
i mitt njurformade rabattprojekt.
Idag färdiggrävt!
Nu skall det köras dit jord.
Tänkte bland annat tömma jorden
från växthuset här i rabatten.
Dessutom har jag en fantastisk
mylla på baksidan av ladugården.
Halm, fårskit och lite annat smått o gott:)


Inne på köksbänken
ligger skörden av tomater o chili
och gonar sig.
De mognar allteftersom...
Små delikatesser som lätt slinker ner!



Min "Mini Bonnet"
har gett rejält med frukt i år,
och nu ligger den på tork utspridd lite överallt.
Tar mycket plats, men vad gör det när resultatet blir så himla gott.
Nu återstår problemet;
hur förvarar jag plantorna till nästa år?
Kallt - svalt - varmt - i sol VAD????
Någon som är bra på det här får gärna ge mig tips!!!
KRAM
Ulrika

3 kommentarer:

  1. Hej,,ja nu biter det rejält i näsan när man går ut..Fast oj så vackert det är på morgonen och i går kväll va det stjärnklart..Jag kan stå o kika upp hur länge som helst tycker det är sååå vackert med stjärnhimmel..Inga råd kan jag ge tyvärr..tack för all gulliga ord hos mig..Känns så skönt att veta att det finns vänner där ute ...Varm kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Vilken guldgruva du har på baksidan av ladugården! Blir riktigt avundsjuk.
    Mini Bonnet ser spännande ut, måste kolla upp den, vill så fler olika chilis nästa år.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. åh så härligt det ser ut med allt du skördat! Jag satte en tomatplanta på friland, de hann inte mogna innan frosten tog dem, eller jag plockade in gröna men de ruttnade inne=( så jag fick aldrig njuta av solmogna tomater iår... men jag ska göra ett nytt försök nästa år! skam den som ger sig!!!

    SvaraRadera