Trädgården

fredag 23 oktober 2009

Höstkänsla

Mina jordgubbar står fortfarande kvar i en låda utanför stallet.
De ändrar färg från grönt, till gult o rött, för att slutligen bli bruna - antar jag.
Vackert och fascinerande att följa processen.
Dem ska få stå kvar i lådan över vintern - nyfiken på hur dem klara sig.


Trädgårdens höstliga förfall är njutbart.
Frosten som nyper och stannar tiden.
Sommarens vackra fåfänga, med klippt gräs, ogräsrensade rabatter
och prunkande grönska
stannar upp och går i dvala.
Jag går till ro,
andas in den höga fuktiga höstluften
vandrar i trädgården och betraktar
en tid som flytt.
En kopp te, sittandes på en skinnfäll
på altanen, undan det disiga flygregnet,
värmer och ger energi inför nya tider.

Min trädgård har gått i ide -
min själ laddar inför nästa årstid.

2 kommentarer:

  1. Kikar in för att säga hej! Hoppas armbågen är lite bättre och att ni har hunnit fundera lite mer kring slakterideerna. Idag har vi ätit Linderödskött, så förbannat gott. Igår var det lamm.. ja nu är det variation på vår matsedel igen. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej hej i höstrusket, hoppas förkylning och arm är på bättringsvägen! en träff på bokcafet tycker jag låter helt suveränt, bra för oss alla och jättemysigt med en god fika.
    Kram L

    SvaraRadera