Trädgården

onsdag 21 oktober 2009

Inspirationsdag



Mitt bidrag till Gäsene-Herrljunga Biodlarförenings hemsida


Gårdagen bjöd på en hel eftermiddag och kväll i inspirationens tecken. Lars Bengtsson som är slakterikonsult var hos oss och tog del av våra planer. Underbart med människor som kommer "utifrån" och ger en helt annan bild av hur ens idéer och drömmar kan förverkligas genom att ta steg som man inte för sitt vildaste kunde tänkt ut själv:-)

När Lars åkte framemot sextiden bubblade och jäste det i mitt huvud av "sätta-i-gång-lust". Men som Lars sa, "ta det nu lugnt, fundera över saken, förhasta er inte..." Det är lätt att säga!!!
En stund senare befann vi oss på nästa inspirationsmöte - att ha biodlandet som näringsverksamhet. Ett antal föredragshållare berättade om biodlarnäringen. Mycket av det som sades var jag redan bekant med, eftersom vi har hållt på i 1,5 år nu. Vad som gjorde mig en aning bekymmersam var hur dessa män (modell äldre), istället för att påtala glädjen och det positiva i denna typ av verksamhet, ifrågasatte om man verkligen skulle hoppa på detta... Undrar om dem lyckades locka till sig några nya biodlare? Som tur var, var Tua Cultura där och LRF hade en mycket positiv o glad represant i form av en företagscoach där. Dessutom var Lars Jonsson från Herrljunga Biodlarförening där och hjälpte upp det hela.

När jag tänker på det, så undrar jag om det var inspirerande! Jag var nog mest fascinerad av hur illa det kan gå när man som person och förening har svårt att gå framtiden till mötes...










2 kommentarer:

  1. Det var hemskt illa att de inte var inspirerande. Tyvärr handlar biodling fortfarande mycket om äldre män som alltid har gjort si eller så och alla har dom sina egna små system. Tror att just biodling drar till sig lite sådant folk. Har själv haft biodling i flera år men har lagt det tillfälligt på hyllan pga dålig rygg och allergi men skam den som ger sig jag ska nog hitta något nytt system som passar för jösses vad kul det är med bin!!!!!!! För övrigt den enda bisyssla som jag någonsin har tjänat pengar på.

    SvaraRadera
  2. Trist att inte få den där kicken som man förväntar sig på en inspirationsdag men jag är säker på att du och M kunde ge de andra lite mindre entusiastiska biodlarna en känsla av optimism och framtidstro och det kan kanske ge en viss tillfredställelse för en själv. Jag hejar på er och kanske att jag kan få bli återförsäljare av Galtholmens honung? Jag har nu anmält mig till den 13:e skall bli jättekul, ser fram emot att ses igen!!!
    Kram och ha en skön helg.

    SvaraRadera