Trädgården

måndag 19 oktober 2009

Back on the track

Grävprojekt - stjärnflocka, aklejor och en liten hortensia...

Gjutningen blev klar i lördags, nu har vi börjat mura...

Vintern kom med besked, men varade bara en dag...


...även om frosten tog det mesta uthärdade min Nevadaros
och blommade och blommade...



Efter att ha varit utan dataskärm i tre veckor är jag äntligen tillbaka... Och det känns som om ett helt år har gått sedan dess. Det har varit kyla med frost ända ner till 6 minusgrader, vilket resulterade i att många av mina pelargoner strök med. Men tror ändå faktiskt att många av dem överlevt - nere i rötterna! Sedan kom stormen och tog 4 rutor i växthuset. Nya är inhandlade på underbara Vimle Glas, men inte ditsatta ännu. Väntar på en stark man som dessutom har tid! Och sen... kom vintern. Oj vad det snöade och snöade, och oj vad det var vackert. Jag älskar vintern, men den kom lite olägligt. Hade lurat upp min stackars mor från Göteborg, för att åka till Ulricehamn och shoppa blommor till butiken. Hon blev stående i snömodden med sina sommardäck, precis som en del andra blev:-), och vi beslutade att stanna hemma. Snön övergick till regn och kvällen avslutades i underbara goda vänners lag med god mat och gott vin. Inget ont som inte har något gott med sig. Även om hjärnan hade lite ont dagen därpå.

Jobbet med fårhuset går framåt, även om det varit lite stiltje en vecka på grund av älgjakt. Men nu är grunden gjuten och vi har börjat mura upp cementblock. Lammslakten som blivit uppskjuten så många gånger, skall nu äntligen bli av, vilket känns väldigt skönt. Har blivit en hel del extraarbete med utfodring och många olika hagar med djur att hålla ordning på.

Trots att jag egentligen inte bör utsätta min tennisarmbåge för påfrestning är det svårt att låta bli en del saker. Gräver mycket försiktigt ner lite plantor i en rabatt som jag tänkte skulle bli stor och prunkande till våren. Det går inte fort, men det går långsamt och det moler ganska gott i armen efteråt. Men att hålla sig från trädgården är svårt, för även om den gärna genererar arbete så är den dessutom läkande.

1 kommentar:

  1. AHA back on track!!!! härligt att ha dig kontaktbar även via nätet! kanonmysig kväll med er två och värme hade vi gott om tycker jag.
    Sköt om dig och armen, du trädgården kan man faktiskt bara sitta och njuta i även den här årstiden, tänk på det!!!!!!! Har du anmält dig ännu, jag har precis skickat mailet. kramar Lotta

    SvaraRadera