Trädgården

lördag 11 juli 2009

Bland åska och regn

En lyckad färgkombination...

Vackra och doftande pioner före regnet


Tänk vad man glömmer fort... plötsligt har det torra och stekheta vädret förvandlats till regn, åska och kyla. Och genast glömmer man hur mycket man klagade på den förbannade värmen... Men vi fick in allt vårt hö - det som var slaget - mer skall slås, men det blir vid nästa värmebölja. Och trots att regnet nu dränker våra hagar, och vi blivit tvungna att flytta fåren till så höga och torra beten som möjligt, så gläds vårt grönsaksland och blommorna i rabatterna.

Tyvärr slog regnet sönder alla pioner och alla mina gamla rosor... men det är så det är. Det kommer nytt nästa år.
Idag har det varit fint väder. Har varit och kollat till pappabaggen och småbaggarna som fått nytt bete långt från resten av flocken. Pappabaggen har fått en bjällra runt halsen och det låter så mysigt när det pinglar borta i deras hage. De små följer honom blint; "Pappa, vänta på oss!"

Förresten - är det någon som känner någon som vill köpa ett nordsvenskt sto med sommareksem? Eftersom vi har fått konstaterat att vår Embla lider av detta fenomen, och det dessutom är en ärtlig åkomma, kan vi inte använda henne i avel. Därför har vi beslutat att som första åtgärd försöka hitta någon som kan tänka sig att köpa henne. Annars blir det tyvärr slakt...:-(

Jag hade lovat Lotta att lägga in bilder från öppnandet av Avelsås Naturhem... dem kommer!!!! Men vi har inte kunnat ha på datorn för allt åskande och blixtrande. Men som sagt dem kommer.
Kram o ha det gott därute!

4 kommentarer:

  1. Hej hej! det går ju inte att styra vädret så det är bara att ta det som det är. inte alltid så lätt att planera och höskörd är inte så enkelt i regn! tur att ni fått in det första!
    Stressa inte med kort från vår trädgård jag är bara så himla glad att ni kom!! och igår kom Helene hit och hon skulle vidare till dig, så kul med detta nätverk som genererat flera nya kontakter och vänner.
    Sköt om dig och kramar L

    SvaraRadera
  2. Åh vad tråkigt med ert sto! Vi har ju själva nordsvenskar, så jag kan hålla ögon och öron öppna efter potentiella köpare! Skicka gärna mer info om henne, som ålder/stam/utbildnngsnivå/temperament m.m. så kan jag kolla med folk!

    SvaraRadera
  3. Ja det är ju inte kul med allt regn, men eftersom jag inte kan rå på vädret så fortsätter jag att bestämma det jag kan! :-). Gött att se dig idag och varma kramar mår man bra av!

    SvaraRadera
  4. Här är det också åska och regn. Aldrig lagom väder. För varmt, för vått och för blåsigt.
    Men men jag har njutit inne under regnperioden.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera