Trädgården

lördag 3 juli 2010

31 graders värme

Även om solen
obarmhärtigt bränner både folk, fä o blomster,
så är det ändå en tid av underbar fägring.
Pionerna slår ut,
med sina mäktiga rosa jättebollar.
Aklejorna i all sin färgprakt
har nästan blommat över.
Stäppsalvian lyser vackert lila...

Min gamla gula ros
har en underbar tid nu.
Trivs inte i regn,
då den blir till brun gegga.
Men nu, när solen skiner
har den slått ut i ett hav av små gula doftande solar.


Förra årets
frösådda vita riddarsporrar
har idogt strävat mot skyn
och visar sig nu i sin fulla prakt.
Vackrare än jag kunde tänka mig faktiskt!



I växthuset
skördar vi för fullt nu.
Gurkorna som smakar gudomligt
går åt som smör i solsken:-).
Liksom tomaterna,
som nu mognar i kapp med varandra.
Redan skördat o smakat på
både röda o gula sorter.



Paprikan är i full gång
även den.
Den är i och för sig bara grön än så länge,
men snart, mycket snart skiftar den
till rött - o då är det klart!

Termometern visar 31 grader här i dag.
Svetten rinner på ryggen.
Stödvattnar i växthuset mest hela dagen,
och hoppas att vi alla rider ut den här värmeböljan med
förståndet i behåll.

KRAM
Ulrika




7 kommentarer:

  1. Den vita riddarsporren - så fin! Vad heter den! Äter inte sniglarna upp dina riddarsporrar, hur gör du för att skydda dem?

    Även här är det rekordvärme - och katastroftorka! Gör inget annat än släpar slangar och vattnar, strategiska rotblötor, inget duttande men växthusen vill ha minst en gång om dagen precis som hos dig. Men hellre vattningsbestyr än eviga vandrande lågtryck från brittiska öarna, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Vilken fin sida du har jag gjort,,härlig bakgrund!! Ja varmt men så skönt,,men nu mulnar det på här och jag får nog skynda ta in tvätten..Men lite regn gör mig inget det mår naturen bara gott av...Vackra bilder Kram susanne

    SvaraRadera
  3. Det är lika jättevarmt här hos oss och så torrt.Helt otroligt att det kann växla så mycket.Det är faktisk inte länge sedan att jag var ledsen för att allt blev förstört av för mycket regn.
    Jag har inget växthus men dem första tomaterna kommer.Hallonen mognar med en fart,krusbär och dem svarta vinbären måste jag ta hand om kommande vecka.
    Det är mycket(kärt) bestyr i dessa sommartider.
    Ha det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  4. En sådan fantastisk vacker ros....Vet du vilken sort? Älskar gula rosor....Vad stora dina tomater är, mina ligger efter förstås, men de kanske hinner mogna i alla fall....
    Nya sidan är jättesnygg...

    Underbar tid just nu...

    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  5. Vilken sommar vi fick till slut! Varmt i stora delar av landet som verkar hålla i sig...måste säga att jag gillar det! Man får väl ta sig ett dopp eller en dusch om det blir olidligt:)
    Härliga bilder!! Första gurkan skördades i går:D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Ja, nu har vi sannerligen fått sommar som heter duga! Visst är det underbart......
    Jag njuter och gottar mig så!
    Jobbar intensivt just nu, men stunder att landa unnar jag mig och då bara njuter jag av dem ännu mer.
    Ha en riktigt fin vecka!
    Kram kram Mia

    SvaraRadera
  7. åh underbara bilder! jag blir ju lite avis, har inget växthus och tomaterna är sena ---grrr som vanligt. Men jag njuter förstås ändå, idag av fantastiskt söta jordgubbar.

    Ha det gott!

    SvaraRadera