Trädgården

fredag 3 december 2010

Vintriga underverk...

Kung Bore
härskar ute hos oss!
Och även om vi tycker det är vackert
och underbart att snön o kylan kom tidigt i år,
så finns det dem som inte riktigt uppskattar
denna tidiga vinter...


Rådjuren
har flyttat in i trädgården!
Rosor, klematis, salvia, lammöron
har strykande åtgång.
Att trädgården innebos av två
väldigt rådjursintresserade hundar bryr dem sig inte om.
Hungern är väl starkare antar jag!
Nu i helgen ska vi sätta ut en ensilagebal
en bit bort i skogen så dem kan få äta i fred.

Tillsammans
med en av mina Herrgårdspelargoner
bor skira små penséplantor.
Hade inte hjärta att slänga denna streber,
utan låter den samspela i krukan med pelargonen,
kanske blommar den lagom till jul?


Chiliplantorna
som jag köpte tidigt i somras,
och som utlovades tidig skörd på...
...fick snällt flytta in när frosten närmade sig.
UTAN att ha gett någonting!!!!
Inte hade jag hjärta heller att slänga dem.
Av någon anledning trivs dem inne,
jag begriper inte hur.
Inte får dem något extra ljus
eller något annat heller för den delen.
Ändå kommer det frukt o den mognar...
snart är det dags för skörd:)
Decemberskörd av chili!!!
Det kallar jag julklapp



Fler överlevare!
Mini Bonnet, Paloma och Hot Orange.
Nu gäller det att ge dem så mycket kärlek man bara kan,
så dem klarar sig ända fram till våren...
Men innan dess skall jag njuta
deras underbart starka frukter
så fulla av inflammationshämmande egenskaper.
Inga förkylningar här inte!!!!
Kram
Ulrika


5 kommentarer:

  1. Vad härligt att se att det blommar och fruktar.
    Sv: Visst är den bra! Dags för mig att förnya mina mål faktiskt.
    Varsågod! Skönt att höra att mina ord kan göra någon skillnad för någon.

    Ha en så härlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för din påhälsning hos mig på min blogg. Jag blir så glad när jag hör av er mina fina bloggvänner. Ja, nu stundar andra advent och det blir mysigt. Men idag ska jag till mitt jobb och loppisen jag jobbar på. Kul.
    Hoppas du också får en riktigt fin andra adventshelg! Vilka fina foton du har på din blogg. Det är bara att njuta av dom för oss som tittar in.
    Det är även så hemma hos mig att jag försöker att ge våra kära fina djur utanför fönstret lite hjälp under vintern. Det behövs, för nu har vi en hård vinter igen och egen mat kan vara svårt att finna för dom med så mycket snö. Även mina fyrtassade med svans, även om dom får mat inne så är dom som vargar ute och äter ALLT! :) Du känner kanske igen det? :)
    Ha det riktigt fint i helgen !
    Kramen från Marie!

    SvaraRadera
  3. Chilefrukter i december! Inte dåligt, mina rasade ihop redan i september.
    Rådjuren kan verkligen ställa till stor skada. Hoppas det funkar med ensilage.
    Skön helg önskar Laila

    SvaraRadera
  4. Kikar in för att önska en mysig 2 advent..Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Tackar så mycket för det fina besöket o när jag kikar in på din sida blir jag så nöjd...rådjuren får mat - egen mat! Jag tänker på hur illa de for den förra vintern...Att växter spelar en spratt är vi alla med om o när de sätter frukt runt jul så har de nog haft det sååå bra under en lång tid att de vill ge något igen...vad kul med chili till Jul...
    Sen är jag likadan vad gäller de växter som varit ute under sommaren o som fortsätter blomma...de får hålla på så länge de vill-ibland sätter de ny fart när ljuset kommer o glömmer helt bort att vissna ner eller vila...

    SvaraRadera