Trädgården

måndag 27 april 2009

Växthusdrömmar


I avvaktan på att bilderna på växthushämtningen blir inlagda ...

I lördags var jag och mannen min och hämtade oss ett växthus! Äntligen har jag ett riktigt växthus... även om det än så länge står lutat mot en av uthusväggarna i sektioner. Men det spelar ingen roll, för nu har jag ett växthus.

Att demontera och förflytta ett befintligt växthus, där tidigare ägare (inte min syster!) av någon anledning silikonat fast alla glasen i aluminiumramen, tog sin tid. I stekande sol, med en värmepistol i högsta hugg hjälptes vi åt att ruta för ruta plocka ner huset från sin gamla plats, upp på släpkärran för transport hem till Galtholmen. Vi stannade många gånger under vägen hem - men INGA rutor gick sönder. Dem som gick sönder, sprack när vi plockade isär det. Men som tur är så finns ju Vimle Glas (vi hör snart av oss Anna!).

Nu skall grunden fixas och växthuset upp igen! Och jag skall äntligen kunna ställa in alla mina frösådder och plantor som nu hotar att växa oss över huvudet i vårt kök.

En rolig sak var att under tiden vi stod och lastade, kommer en granne fram och frågar vad vi gör. Vi säger som det är, och då utbrister hon; Vill du ha ett växthus till? Vi har tänkt att slänga vårt." Vad säger man till ett sådant erbjudande? Självklart säger man - JA TACK!

Detta växthuset var väggmonterat och inte så stort, men det var av kanalplast, vilket innebär att jag kan odla både tidigare och längre säsong. Dessutom om jag har tur - så ingår en femton år gammal vinstock, som i alla fall bar frukt förra säsongen. Vi få se vad den tycker om att bli flyttad.

Så helt plötsligt är jag lycklig ägare till TVÅ växthus!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar