Trädgården

tisdag 25 augusti 2009

Dofter av höst

Sensommarfägring

Söta goda plommon - bara att plocka för sig...

Kaprifolen som doftar gudomligt


Ibland undrar jag om inte naturens dofter är som intensivast på hösten.
Igår kväll, när jag gick en promenad med hundarna,
blev jag fullkomligt betagen.
Luften var stilla och sensommarsval.
Naturens fuktiga dofter, blandades upp av en svag men ändå angenäm doft av kogödsel.
Det fanns värme kvar från dagen, trots att klockan var sen.

Väl hemma i trädgården, slog min kaprifol till med full kraft i mitt doftcentrum!
Helt oslagbar i sin sötma och förföriska komplexitet. Samtidigt som svaga dofter från höloftet blandades med det nyklippta gräset, smög sig dofter av förruttnelse upp från kärret en bit bort.

Det var helt enkelt en sådan kväll, då man inte vill gå in, utan bara vill stanna i detta upplevelserika nuet och njuta av varje sekund, varje doft, varje ljud som naturen behagade dela med sig av. Men till slut blir mygg och knott olidliga, mörkret sänker sig och det är skönt att komma in i värmen. En ny dag väntar...

2 kommentarer:

  1. Du skriver helt fantastiskt och jag väntar på att få läsa något i tryckt format av dig!!! Visst är höstluften underbar, så mycket doft tack vare fukt och hög luft men de ljumma kvällarna är ju få men den som du beskriver då var jag också ute och tog mig en tur för att få ny energi och varva ner efter en dag med två intensiva grabbar!
    Sköt om dig och vi ses väl den 1:e
    kram Lotta

    SvaraRadera
  2. hej
    är här inne och kikar.. och vill tacka för denna text! jag har också en kaprifol, en som har doftat så underbart hela sommaren, men med din text som gick in rätt i själen har jag insett att jag måste stanna av och känna mer av min miljö jag äntligen har flyttat till..
    tack för detta ..
    kram Kajsa

    SvaraRadera