Trädgården

tisdag 4 augusti 2009

Skördetid


Nu skördar vi för fullt... Vinbär, både röda och svarta. Längtar speciellt efter svart vinbärsmarmelad att lägga på skorpor och rostat bröd. Lök, rödbetor och morötter plockar vi allt efter behov och kokar - herregud så gott det är!

Har dessutom plockat en första skörd av lavendelblom och ringblom och lagt i olivolja. Om några veckor har jag färdig olja till bivaxsalvorna. Förhoppningsvis lagom i tid till Märsterodlardagen den 6 september i Vimle. Även honung har vi skördat. Första omgången gav ca 45 kg. Burkade och klara står dem där burkarna med guld i. Väntar på våra etiketter från biodlarföreningen, sedan ställer vi ut några i butiken.

Att hösten närmar sig känns plötsligt helt ok. Jag tycker att luften blir så hög och klar. Naturen är mättad och vacker, och väntar på att slå sig till ro. Det har varit ett helt otroligt härligt trädgårdsår tycker jag och även om det fortfarande är mycket kvar att göra där ute så har ett lugn landat inom mig. Kraft och inspiration kommer i vågor, men tillfredsställelsen över att vara ägare till den vackra natur som finns omkring mig gör mig rusig av lycka.

Trots detta skall jag bege mig till mitt andra kraftsamlingsställe... Hönö. Ett par dagar vid havet, mitt ursprungsområde, fyller alla depåer till max. Sedan är det bara att köra...


3 kommentarer:

  1. Du är fantastisk på att skriva!!! Härlig beskrivning av din hemmamiljö och skönt att höra att du har ett inre lugn.
    Vad härligt det låter att åka till Hönö och måla, jag ser fram emot att kanske få bli ägare av något av dina nyproducerade alster. Honung låter också väldigt gott, måste få till ett litet besök så att jag får handla av dina saker!
    Tack själv för att du finns och ger mig sådan inspiration och tilltro! HA nu ett par underbara dagar vid havet och lyssna lite på vågorna för mig med!! Massor av kramar till er från oss i Grovare.

    SvaraRadera
  2. Underbart! Det ska bli så roligt att inspektera era marknadsbord den 6/9! Jag håller på med lite smått och gott till försäljning jag med. Får se vad som blir färdigt, men jag kommer troligen att sälja chili i alla fall, för nu mognar dem som bara den! Stor kram och ha det underbart skönt på Hönö.

    SvaraRadera
  3. Tänk så snabbt en sommar går! Det är redan skördetider och fälten här nere är nästan tomma allihopa. Bara betorna är kvar. Jag tycker om hösten och ser gärna fram emot kyliga och soliga dagar. Det som jag saknar är de ljusa långa dagarna.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera