Trädgården

fredag 28 augusti 2009

Feber och hosta

Energigivande upplevelse

Energigivande färg

Resultatet av egen odling skänker lycka och energi...


Ljudet och doften av betande hästar är lycka ...




När man har som mest att göra, och vill att allt skall flyta för att få ihop tillvaron, då vill man inte drabbas av feber och hosta. Plötsligt går allt i slowmotion och det finns ingen som helst energi kvar till det som MÅSTE göras. Man liksom svävar omkring i en bubbla, och huvudet känns som en bomullstuss.

Ändå måste jag försöka ta tag i mig själv och göra klart inför de stundande helgerna. Akvarellpapper och penslar stirrar uppmanande på mig från bordet, och undrar när vi skall sätta igång... - Snart, svarar mitt bomullshuvud. Jag försöker skjuta på det så länge som möjligt. Även om jag vet att det inte blir bättre senare. Snarare tvärtom, ju längre jag skjuter på målandet, desto mer pressad blir jag. Men vad blir det för bilder, när febern yrar omkring i min kropp?

En sväng i trädgården först... för inspirationens skull. En trygghetsrunda bland det som utan tanke på bekymmer blommar och frodas, ger faktiskt energi. Förhoppningsvis så mycket att det räcker att fatta taget om penseln.
Tittar på pelargonerna, plockar bort vissna blad och blommor, plockar några fullmogna lila plommon (bra med antioxidanter när man är sjuk!), lyssnar på hästarnas förnöjsamma betande i hagen, luktar på blommorna hos New Dawn som slagit ut igen... och slutligen in i växthuset. Plockar lite gula tomater och låter doftsensationen från växthuset genomsyra hela mig. NU är jag redo.

3 kommentarer:

  1. Men Hej.. och tack för titten hos mig, alltid roligt med nya bekanskaper så här i bloggvärlden. Vad trist med förkylning och feber.. men jag har märkt att det är mycket sådant just nu, har lite halsont själv, det kommer på beställning varje år när terminstarten är. Du undrade om rhododendron, jo jag beskar min förra sommaren efter byte av jord så tog jag rejält på den, kanske sparade jag så där 25 cm på varje pinne som stack upp. Var några blad kvar, och jag tror det var i slutet juli och min har klarat vintern bra och ser faktiskt riktigt fin ut om än liten. Om jag skulle göra det på min nu berodde nog på hur mycket jag kan ta för jag tror att det är viktigt att det finns blad kvar som kan "andas" åt roten, för att klara vintern. Men man kan ta rejält på våren alltså.. då har den ju hela sommaren på sig att sätta skott.. Lycka till och berätta gärna hur du gör blir ju lite nyfiken på hur de ser ut. Ha en skön helg.. Moa

    SvaraRadera
  2. Usch och fy för förkylningar och bomullshuvud! krya på dig och käka massor med C-vitamin och antioxidanter så att du blir frisk! Jag ser fram emot att ses på tisdag och även nästa söndag i Skölvene, jag har några frågor till dig som vi kan ta på tisdag!
    Kram och krya på dig!! Lotta

    SvaraRadera
  3. Va trevligt att ni kommit igång med fårhuset, det kommer att bli jättebra. Ni har ju stora planer under hösten, det låter intressant. Det stora kålhuvudet jag fick blev en underbar kålpudding som räckte till tre middagar, populärt hemma.

    SvaraRadera