Trädgården

måndag 11 maj 2009

Nu är vi på gång!

Jord ur och jord i - mittgången klar!


Äntligen blev det tid till att fortsätta med växthusbygget. Fint väder - om än aningen för blåsigt, och gott om tid! Ja, ganska i alla fall. Fåren hade som vanligt en hel del att säga till om. Och som vanligt så fick dem första tjing på vår tid. Alltså ny hage efter att ha bestämt sig för att det bete dem hade var slut.

Men sedan grävde vi, och grävde, och grävde. Det är fasligt vad det är tungt att köra jord! Vi grävde ur, lade i fiberduk och tidningar och sedan fyllde vi med jord från vår gödselstack (mixad gödsel och god jord = bra eller dåligt, det märker vi sedan).

Och när vi ändå höll på, så gled aktiviteten över på ett annat intilliggande projekt, som vilat i ett antal år - "stenmuren" på nersidan av växthuset. Så det blev till att köra en massa sten också! Vem behöver gå på gym? Inte jag i alla fall... men kanske till en massör:-)

Rättvis arbetsfördelning? Jag tar kort - M bygger stenmur!


Nu väntar väggarna på att få komma upp. Men först får vinden lägga sig... annars seglar man väl iväg med växthussidorna. Vill ju inte att fler glasrutor skall gå sönder.





Vår plats i solen - för morgonkaffet & kvällsvinet!

2 kommentarer:

  1. Vad fint det blir! Det kommer att växa som bara den! Jag har lärt mig att när man har växthus så får man lugna sig lite med sådden...det växer så det knakar och jag skulle behöva sätta ut majsen för nu går den i blom :-). Ha en bra dag! Ses vi ikväll på Leif Boork-föreläsningen? Kram

    SvaraRadera
  2. vilken fart och vad mycket ni hunnit i helgen! GYM vad är det? när man kan gräva, köra skottkärra, välta får etc. Er lilla kaffe/vin-plats ser hur mysig ut som helst, igår åt vi kvällsmat i vårt växthus, där kom viundan vinden och kunde njuta av värmen som solen givit under dagen!!! Ser fram emot att få läsa något av dina diktsamlingar. Tack för din upmuntran och tilltro till mig och mina projekt, skall försöka anamma lite själv också.
    Sköt om dig och kramar Lotta

    SvaraRadera