Trädgården

onsdag 20 maj 2009

Stockrosor

Visst syns det att det regnar?
Underbart och härligt blött...



Det ser ju inte mycket ut för världen, men zinkkrukan
är faktiskt full av stockrosplantor.
Förhoppningsvis kommer dem i jord i dag.


Nu äntligen regnar det... Har längtat och längtat efter detta härliga blöta regn, som så gärna får strila ner i flera dagar nu och fukta jorden så växtligheten kommer igång. Mmmm underbart...

Konstaterade igår att min citronmeliss inte överlevt den stränga vintern. Inte heller de vackra och efterlängtade höstanemonerna som jag fick i födelsedagspresent i somras har överlevt - trots att de var täckta.
Inte ens hos min kompis Liselott som haft sin under många år, hade den klarat vår vinter. Under eftermiddagen drog vi till Hägna Gammelgård. Vi är "ansvariga" för den örtabädd som vi anlade förra våren. Och inte heller här hade citronmelissen överlevt...

Men mitt i all besvikelse över att citronmelissen gett upp, så bad en annan väninnan mig att komma förbi och gräva upp alla hennes stockrosor. Hon var så trött på att dem spred sig överallt... :-) Vad säger man? Självklart grävde jag som bara den, och med mig hem hade jag stockrosor så jag kan fylla varenda tom lucka i rabatterna. Men några sparar jag till Lotta... hon skall få några kraftiga exemplar när vi kommer och hälsar på snart! Det skall bli en överraskning, men det finns ju risk att hon läser detta innan...

3 kommentarer:

  1. Åhhhh vad jag blir glad, nej jag har inte tjuvläst om vad....... men jag vet precis var de skall växa, hahaha. Vad du är gullig som tänker på mig, massor av kramar Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag har slängt ut massor av nävar av stockrosfrön i kanten av min planerade sommaräng :-). Det är så vackert!

    SvaraRadera
  3. men du nu har det inte regnat på länge hörru!! har du fastnat i myllan eller njuter du i växthuset? Hoppas vi ses snart! KRam Lotta

    SvaraRadera